Sergi Macià, director general de Mutuacat durant l'entrevista que li van fer per la campanya Empreses en català

MUTUACAT PARTICIPA EN LA CAMPANYA “EMPRESES EN CATALÀ”

Manresa, 30 de desembre de 2024. L’ús del català a les empreses és molt més que una opció lingüística: és una eina clau per a la normalització lingüística i la preservació d’una part essencial de la identitat cultural catalana. Així ho reivindica la campanya “Empreses en català”, impulsada per PIMEC amb el suport del Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. 

Aquest projecte audiovisual té com a objectiu mostrar casos d’èxit empresarial que aposten per fomentar l’ús de la llengua catalana. Per tant, es demostra que el teixit empresarial és un agent indispensable per al progrés de la llengua.

Una radiografia de l’ús del català en les empreses

En el marc de la campanya, s’han presentat dades rellevants extretes de l’estudi “L’ús habitual del català a les pimes”, que analitza la situació de la llengua catalana en diferents sectors econòmics. Els resultats mostren una realitat diversa:

  • Més del 50% de les empreses dels sectors de la construcció, l’hoteleria i la restauració utilitzen el català habitualment, mentre que en la indústria aquest percentatge cau al 21,3%.
  • En les comunicacions telefòniques, el català predomina en tots els sectors.
  • En la comunicació escrita, lideren l’hoteleria i la restauració, mentre que en la comunicació interna destaca la construcció amb un 85,7% d’ús.
  • L’ús del català a les xarxes socials és especialment baix en el sector primari i la indústria.
  • El sector el primari (44,4%) i  el comerç (46,5%) i consideren que l’ús del català repercuteix positivament en la fidelització dels clients.

Mutuacat: un exemple a seguir

Entre les empreses participants en la campanya, hi ha Mutuacat, que des de fa 55 anys utilitza el català en totes les seves comunicacions internes i externes. Segons el seu director general, Sergi Macià, l’ús del català és una manera natural i efectiva de fomentar i defensar la llengua. “Pensem en català”, afirma Macià. I alhora ressalta que aquest compromís és un valor afegit per als mutualistes, especialment en territoris on el català té una forta presència.

Mutuacat és un exemple de com integrar la llengua catalana en iniciatives innovadores, com ara:

  • L’app de salut en català, que fou la primera en el sector privat.

No és estrany doncs que Mutuacat sigui l’única asseguradora que pertany al Cens d’entitats de foment de la llengua catalana, de la Generalitat de Catalunya.

A més, Macià també subratlla la importància de garantir l’atenció en català en l’àmbit sanitari, ja que és la llengua en què molts pacients se senten més còmodes i poden expressar-se millor. Però també reconeix que tant el sector sanitari públic com el privat s’enfronten a reptes importants, com la manca de professionals.

Una aposta pel futur

“Empreses en català”’ és un recordatori del paper fonamental que juga el sector empresarial en la promoció de la llengua catalana. En un context globalitzat, apostar per la llengua pròpia no només ajuda a preservar el sentiment de pertinença i la diversitat cultural, sinó que també esdevé un valor competitiu per a moltes empreses.

Amb exemples com els de Mutuacat, Copiral, Mas Llagostera i Pidiscat, queda clar que l’ús del català és molt més que una decisió lingüística: és un compromís amb la societat i un pas ferm cap a un futur més integrador i respectuós amb la identitat cultural del país.